ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است.

بایگانی

عنوان کتاب: انسان‌شناسی قرآن

نویسنده: مرتضی مطهری

انتشارات: صدرا / تعداد صفحات: ۲۹۳

بزرگی به شاگردش گفت: ما نسبت به قرآن کبر داریم؛

شاگرد گفت: استاد معنای این سخن چیست؟

استاد گفت: یعنی برای اینکه بفهمیم در این عالم چه خبر است، حاضریم همه چیز بخوانیم اِلّا کاتالوگ سازنده را که می‌شود «قرآن».

استاد مطهری در این کتاب به زبانی ساده و همه فهم به تعدادی از مهمترین و بنیادی‌ترین سؤالات درباره انسان، مبتنی بر آیات قرآن و روایات و مباحث عقلی و مستدل پاسخ گفته‌است. سؤالاتی نظیر رابطه قضا و قدر با اختیار چیست؟ چرا خداوند در این عالم از طریق اسباب کار می‌کند؟ هدف از خلقت چه بوده‌ است؟ آیا از منظر قرآن نیکی و بدی در این دنیا هم عکس‌العمل دارد؟ معنای این سخن که خداوند، انسان را گمراه می‌کند چیست؟ چرا خداوند زمانی که از بهشت سخن گفته بیشتر از نعمات محسوس و مادی آن اوصافی بیان شده و از نعمات معنوی بهشت کمتر سخنی به میان آمده است؟ معنای اینکه خدا در قرآن فرموده است که ای انسان خودت را فراموش نکن یعنی چه!؟

استاد در خلال مباحث عمیق و دقیق خود در موضوعات مختلف، بعد از ذکر نظرات دیگر اندیشمندان به تحلیل عقلی و منطقی آن‌ها نیز پرداخته است که این مطلب از مزیت‌های برجسته کتاب برای مخاطب به شمار می‌رود. برخی اندیشمندانی که استادِ شهید به نقد و تحلیل آراء ایشان به فراخور موضوعات مطرح شده در کتاب پرداخته‌اند عبارتند از: برتراند راسل، گاندی، ‌ مارکس، فروید، علی الوردی، لنین، نیچه و...

استفاده گسترده و البته به‌جای شهید مطهری از احادیث معصومین علیهم السلام و نظر دیگر متفکران بزرگ اسلامی و ذکر اشعار و حکایات جالب توجه در حین بیان مباحث، از دیگر عواملی است که بر جذابیت و فهم هر چه بهتر مطالب کتاب می‌افزاید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۳
کتابخانه دانش

نظرات  (۱)


آیا ظالم سالم است؟


این ضرب المثل در فرھنگ ما یکی از نمادھای کفر و نفاق آشکار و جنگی علنی بر علیه دین و معارف انسانی است که ستم و گناه را تقدیس می کند .ما با تجربه درمانگری خود که به اعماق پنھان و پس پرده ھزاران زندگی وارد شده ایم به باطل و دروغ بودن این شعار رسیده ایم که « ظالم ،سالم است ». 
آنچه که مردم را به چنین باور کذائی و کافرانه و ظالمانه می رساند نگاه قشری و ریائی آنان به زندگی دیگران است . گوئی ھر که بیشتر می خورد و می خندد و می رقصد خوشبخت تر است .درحالیکه اتفاقاً آنانکه متشنج تر و معذبترند بیشتر تظاھر به خوشی و شادی می کنند تا مردم را بفریبند 

و به دام خود اندازند و به مفاسد خود مبتلا سازند . ھیچ آدم ثروتمندی که باری بھر طریق ثروت اندوخته و قدرتھای نمایشی دنیوی تدارک دیده است در واقعیت پنھان زندگیش لحظه ای آرام و قرار وشادی و نشاط و امید و عزّت و لذّتی ندارد. ھیچ تبھکاری از زندگیش لذّتی نمی برد و بھره ای از 

عزّت و افتخار ندارد و غرق در ذلّت و جان کندن است و تأتر خوشبختی و عزّت و افتخار فقط در مقابل نگاه کسانی است که میخواھد آنان را ھم به عذاب خود بکشاند و شریک جرم خود سازد . ھیچ آدم زورگو و ریاکار و متکّبر و حرام خوار لحظه ای خوشی ندارد و ھر چه که دارد ھیزم جھنم او در 

ھمین دنیاست . در اتوموبیل ھای گرانقیمت و کاخھای مرمرین و لباسھای فاخر و جواھرات ھیچ کس لذّت و نشاطی ندارد . اگر چنین باشد کل دین و معرفت دروغ است که نیست .

استاد علی اکبر خانجانی

از کتاب " دایره المعارف عرفانی "  جلد پنجم ص252


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی