ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است.

بایگانی

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

نام کتاب:ستاره من
نویسنده: ناصر نادری
انتشارات: به‌نشر

ایران چندین قرن است که میزبان مزار شریف امام رضا علیه‌السلام است. سفر مشهد و زیارت حرم امام هشتم خاطرۀ مشترک اکثر بچه‌های ایران‌زمین است؛ با مدرسه، با دوستان، با بسیج مسجد و... این سفر معنوی را تجربه کرده‌ایم. معلمان، مربیان پرورشی و بزرگترهایِ سفر همواره می‌خواستند در کنار زیارت، بچه‌ها را با زندگی امام رضا علیه‌السلام آشنا کنند. این کتاب منبع بسیار خوبی برای آنهاست تا با زبانِ جذابِ داستان، بخش‌هایی از زندگی آن امام را برای بچه‌ها روایت کنند.

نویسندۀ کتاب این قصه‌ها را از ۱۴ منبع معتبر استخراج کرده و به زبانی گویا برای مخاطب نوجوان نگاشته است. نام کتاب «ستارۀ من» نیز براساس روایتی از امام رضا علیه‌السلام انتخاب شده است.

برخی از عناوین چهل قصۀ کتاب بدین شرح است: همه در انتظار، شانۀ امام، قطره‌های باران، لانۀ گنجشک، ماهی کوچک، شکوفه‌های سیب، رؤیای شیرین، تُنگ نقره‌ای، تبسم بر لب و کنار پنجره.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۳۹
کتابخانه دانش

نام کتاب: نشانه ها
نویسنده: ابراهیم حسن بیگی
انتشارات: به نشر

همۀ ما علاقمندیم با شیوۀ زندگی امام رضا علیه‌السلام بیشتر انس پیدا کنیم و بتوانیم فرزندان خود را هم با سیره و زندگی آن حضرت آشنا کنیم. انتقال مفاهیم دینی و توصیه‌های ائمه علیهم‌السلام به کودکان و نوجوانان شیوه‌ای خاص و جذاب را طلب می‌کند که کشش و پذیرش لازم را در این گروه از مخاطبان ایجاد کند. داستان این امکان را فراهم آورده است تا با زبانی شیوا و مناسب، خواننده را با خود همراه کند. کتاب نشانه‌ها اثری مصور و راوی قصه‌هایی از زندگی امام هشتم است که مخاطب نوجوان را با خصوصیات اخلاقی و فضائل آن حضرت بیشتر آشنا می‌کند.  

کتاب در هفت فصل تهیه شده است: نشانه‌ها، غیبت، انفاق، هجده عدد خرما، مردان حبشی، ولیعهدی و درد دندان. نویسندۀ خوش ذوق کتاب، این اثر را به زبان داستان نگاشته است و هر فصل را از زبان یکی از شخصیت‌های حاضر در دوران امام رضا علیه‌السلام روایت می‌کند. مانند فصل اول به روایت حسین‌بن‌عمرو، فصل دوم به روایت یونس‌بن‌عبدالرحمن بصره‌ای و...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۳۷
کتابخانه دانش

نام کتاب: 10 قصه از زندگی امام هادی (ع)
نویسنده: جعفر ابراهیمی
انتشارات: قدیانی

امام علی‌النقی علیه‌السلام دهمین پیشوای شیعیان در مدینه به دنیا آمد. دوران امامت آن حضرت با خلافت متوکل از ستمگرترین خلفای عباسی هم‌زمان بود. والی مدینه و متوکل که از محبوبیت امام نگران بودند، آن حضرت را به سامرا آوردند تا بتوانند ایشان را زیرنظر بگیرند.

این کتاب ۱۰ قصه از زندگی امام هادی علیه‌السلام را در دوران سکونت در عراق روایت می‌کند که با قلمی شیوا و روان و تصویرگری زیبای خانم بهار اخوان، توانسته است مجموعه‌ای خواندنی را برای کودکان فراهم آورد. در این کتاب با ویژگی‌های اخلاقی حضرت، نحوۀ رسیدگی به مشکلات مردم، سیرۀ زندگی آن امام و انواع کینه‌ها و دشمنی‌های متوکل عباسی با امام هادی علیه‌السلام آشنا می‌شویم.

عناوین قصه‌های کتاب از این قرار است: سپاه باشکوه؛ زخم فرزند، نذر مادر؛ زن دروغ‌گو و شیرهای درنده؛ نگین گران‌بها؛ طلبکار؛ پرده و نسیم؛ مرد خوشبخت؛ در جست‌وجوی خانۀ دوست؛ اگر خدا بخواهد؛ دشمن مهربانی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۳۵
کتابخانه دانش

نام کتاب: زندگی حضرت معصومه علیها السلام
نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد مهاجرانی
انتشارات: کتابک

کودکان به‌ویژه دختران به الگویی مناسب نیاز دارند تا از همان ابتدا در شکل‌گیری رفتارشان اثرگذار باشد. حضرت معصومه علیها السلام از نیکوترین سرمشق‌های دینی برای فرزندان ما به‌شمار می‌روند. آشنایی بچه‌ها با زندگی آن حضرت، بهترین راهی است که می‌تواند آنها را از شیوه‌های رفتاری و سلوک زندگی ایشان آگاه سازد. کتاب پیش رو توانسته است با رعایت ویژگی‌های بصری و زبانی موردنیاز کودکان سهم مهمی در این مسیر داشته باشد و کار والدین دغدغه‌مند را در تربیت دینی فرزندان خود آسان سازد.

کتاب «زندگی حضرت معصومه علیها السلام» اثری خواندنی و جذاب برای کودکان است. این کتاب اثری مصور و رنگی است که در ۱۱ بخش کوتاه، زندگی حضرت از تولد تا رحلت را به زبانی ساده همراه با تصایری زیبا برای کودکان روایت می‌کند. عناوین کتاب از این قرار است: گلی در مدینه؛ فاطمه؛ شش سالگی؛ چهار سالِ سخت؛ معصومه؛ بانوی دانا؛ سفر برادر؛ به دنبال برادر؛ شهرِ دوستان؛ یک گل و هزار پروانه؛ به‌سوی آسمان.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۳۳
کتابخانه دانش