ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است.

بایگانی

۱۷ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است


عنوان کتاب: به سپیدی یک رویا

نویسنده: فاطمه سلیمانی ازندریانی

انتشارات: کتاب نیستان / تعداد صفحات: ۱۷۵

گروه سنی: جوان و بزرگسال (۱۷ سال به بالا)

بریره تلخ لبخند زد: خیزران چه خواهد کرد بعد از این با فتنه دوستداران دروغین اهل بیت؟ چه نسبت های ناروایی که به محمد نداده اند! فاطمه گفت: محمدی که در دو سالگی خطبه خواند و فتنه گران را رسوا کرد، فتنه های بعد از این را هم از سر می گذراند. مگر جایی که حکمت خدا چیز دیگری باشد ...

بریره درست می گفت. دوستداران دروغین اهل بیت، چه لقب شایسته ای بود برای واقفیه! همان ها که به امانت های موسی بن جعفر طمع کردند و برای اینکه آنها را به وصی و جانشینش تحویل ندهند، شایعه کردند که موسی بن جعفر زنده است و غیبت کرده و جانشینی ندارد و مهدی موعود است.

و چون ابوالحسن فرزندی نداشت، با گستاخی ادعای امامتش را کذب دانستند! حتی بعد از تولد محمد هم به او افترا زدند که زبانم لال، فرزند ابوالحسن نیست. چون رنگ چهره اش گندمگون است.

کتاب به سپیدی یک رویا، رمانی تاریخی‌ ـ مذهبی است که در ارتباط با بخشی از زندگی و سفر حضرت معصومه(س) به خراسان و از زبان «سلطان» ندیمه‌ ایشان بیان می‌شود. نویسنده در این کتاب از زبان یکی از نزدیکان حضرت معصومه(س) ماجرا را پیش می‌برد. حتی زمانی‌که نویسنده می‌خواهد روایتی تاریخی را بیان کند، بدون دخل و تصرف تاریخی و با ارجاع به یکی از نزدیکان کریمه‌ اهل‌بیت(ع) روایت را بازگو می‌کند

پرسشنامه و فایل کتاب‌ها در پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نشانی www.iranpl.ir هم قابل دریافت است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۷ ، ۱۷:۲۲
کتابخانه دانش


razavi.iranpl.ir

امکان دریافت نسخه الکترونیکی منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۷ ، ۱۷:۵۹
کتابخانه دانش
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۷ ، ۱۷:۵۳
کتابخانه دانش


برگزاری چهارمین نشست کتابخوان(کتابخانه ای) در کتابخانه دانش تجرک برگزار شد که در این نشست تعدادی از اعضاء کودک و نوجوان کتابخانه به ارائه کتاب هایی از قبیل زیر پرداختند:

 

کتاب مسافر هشتم نوشته:مژگان شیخی/ ارائه توسط:محمدحسین فرهنگ/ ناشر:قدیانی

کتاب مژده گل نوشته:محمود پور وهاب/ ارائه توسط:پویا طاهریان/ ناشر:انتشارات جمکران

 

کتاب سوار بر اسب باد نوشته:بهروز رضایی/ ارائه توسط:مهدی بیرامی/ ناشر:انتشارات طلایی

 

کتاب عصایی که مار شد نوشته:بهروز رضایی/ ارائه توسط:ابوالفضل موحدی/ ناشر:انتشارات طلایی

 

کتاب صبح و بوی نان نوشته:سعید هاشمی/ ارائه توسط:حمید بیرامی/ ناشر:انتشارات به نشر

 

کتاب چوپان دروغگو نوشته:محمد مهاجرانی/ ارائه توسط:محمدرضا یزدان/ ناشر:انتشارات معروف
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۷ ، ۱۸:۳۵
کتابخانه دانش

عنوان کتاب: مهر ولایت در آسمان ایران‌

نویسنده: آیت‌الله علی کریمی جهرمی

انتشارات: بوستان کتاب / تعداد صفحات: ۲۴۴

گروه سنی جوان و بزرگسال (۱۷ سال به بالا)

در زمان حضرت رضا علیه السلام جریان های منحرف فکری ـ عقیدتی اوج گرفته و دست کم سه خط انحرافی عقیدتی رواج پیدا کرده بود که یکی ویژهء عصر آن حضرت بود و دو جریان دیگر سابقه داشته و از زمان ائمهء معصومین قبلی علیهم السلام رواج یافته بودند و چه بسا که در عصر آن حضرت شدت یافتند؛ این فتنه های بزرگ و خطرناک را می توان در سه جریان خلاصه کرد:

۱. فتنهء واقفیه؛

۲. فتنهء تصوف و صوفی گری؛

۳. انحراف زشت، زننده و کفرآمیز جبر و تفویض.

حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام با هریک از این خطوط شیطانی به نحوی مبارزه کردند و مردم را آگاهی داده و بطلان آن خطوط را اثبات می فرمودند.

کتاب مهر ولایت در آسمان ایران، ‌ تحقیقی اجمالی در زمینه ابعاد مختلف زندگانی، شخصیت، فضایل و معجزات امام رضا(ع) است. در این اثر ضمن بیان گوشه‌هایی از کیفیت ولادت، معرفی خاندان و زندگانی امام رضا(ع)، به جهات مختلف شخصیت ایشان اعم از سیره اخلاقی، عبادی، اجتماعی، سیاسی و علمی آن امام پرداخته شده و روش زندگانی ایشان با توجه به شرایط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن دوران و ولایت عهدی ایشان، مورد بحث و بررسی اجمالی قرار گرفته است. در همین زمینه نویسنده داستان‌هایی از زندگانی امام رضا(ع)، اخلاق کریمانه ایشان، کثرت عبادت وی، نحوه برخورد ایشان با اقشار مختلف مردم، معجزات و کرامات ایشان در دوران حیات و پس از رحلت آن امام و مقابله ایشان با خط انحراف در زمان خویش نقل نموده و اهمیت زیارت قبر شریف ایشان و آثار دنیوی و اخروی آن را از منظری روایی بیان نموده است

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۷ ، ۱۷:۵۶
کتابخانه دانش

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۷ ، ۱۷:۵۲
کتابخانه دانش


بازی‌های شاد و تأثیرگذار با رویکرد پرورش روان

نویسنده: باربارا شِر

مترجم: منیره نادری

تعداد صفحات:۱۷۲

ناشر: صابرین

بازی برای کودک مهم‌ترین رویداد زندگی است و هرگز نباید این رویداد مهم را به چشم یک فعالیت کم‌اهمیت بنگریم. وقتی در منزل یا مهمانی و... کودکانمان در حال بازی هستند و ما بنا داریم آنجا را ترک کنیم یا برنامة دیگری برای فرزندمان داریم باید برای دقایقی به او زمان دهیم تا بتواند کار مهمش را به انجام رساند و پایانی دلخواه برای بازی‌اش رقم زند.

امروزه کارشناسان و پژوهشگران به این نتیجۀ روشن رسیده‌اند که بازی، نیاز اولیه و ضروری کودکان است و هر چه امکان پرداختن آن‌ها به بازی‌های سالم و سازنده بیشتر باشد، فکر، ذهن و جسم آن‌ها بهتر پرورش می‌یابد و مهارت‌های اجتماعی آنها نیز به طور قابل توجه‌ای تقویت می‌شود. نقش بازی در زندگی تا آنجاست که حتّی بزرگ‌سالان نیز از بازی و نشاط حاصل از یک بازی مفرّح بی‌نیاز نیستند.

«بازی‌های شاد و تأثیرگذار با رویکرد پرورش روان» تلاش دارد، پس از تبیین اهمیت و ضرورت‌های بازی و نقش مهم آن در تربیت و سلامت جسم و روح کودک به نیازهای افراد بزرگ‌سال به اشاره کند. آغاز کتاب با بازی‌هایی که برای بزرگ‌سالان طراحی شده است، خود گویای اهمیت این امر در بزرگ‌سالان و آمادگی آن‌ها برای بازی کردن با کودکان است.

بخش نخست کتاب به بازی‌های شاد و تأثیرگذار برای بزرگ‌سالان اختصاص دارد و در بخش دوم آن بازی‌های شاد و تأثیرگذار برای کودکان معرفی می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۷ ، ۱۵:۲۶
کتابخانه دانش


از خودم سؤال می‌کنم

شاعر: حامد محقق

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تعداد صفحات: ۳۹

شاعر از خودش سؤال می‌کند، به این امید که پاسخ را در خود بیابد...
راستی دلیل دلتنگی‌های او چیست؟

او با درخت‌ها و گل‌ها به گفتگو می‌نشیند، بر سر غنچه‌ها و گل‌ها دست نوازش می‌کشد و با نسیم مهربانی، ترانۀ رویش و بالیدن را در گوش جوانه‌ها نجوا می‌کند.

در شعر «زنگ بی‌معلمی» شاعر کلاس درس را به وسعت بی‌انتهای طبیعت می‌برد و از آنجا لبخند و تازگی را می‌آفریند. او پایش را از علوم و ریاضیات فراتر می‌گذارد، از سرسختی اعداد و تحکم قوانین جمع و ضرب رها می‌شود و با جادوی خیال پرنده‌ای می‌شود بر روی یک درخت، آزاد و رها...

در شعر «اسیر شهر» دلتنگی‌های شاعر با زبانی ساده و زلال بیان می‌شود. او خود را اسیر شهر می‌داند و هنوز با خاطرات روستایی پدربزرگ و پیوندش با گل و درخت زندگی می‌کند.

در شعر «باد» از این کتاب می‌خوانیم:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۷ ، ۱۱:۲۸
کتابخانه دانش

با شروع ایام تابستان یکی از برنامه های اوقات فراغت کتابخانه دانش برای کودکان و نوجوانان در این ایام برگزاری کلاس آموزش word به صورت مداوم می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۷ ، ۱۱:۲۱
کتابخانه دانش


سلام، روباه قرمز

نویسنده: اریک کارل

مترجم: مهشید مجتهدزاده

انتشارات: قو

تعداد صفحات

به تصاویر با دقّت نگاه کن، شما انتظار دارید با چه رنگ‌هایی روبه‌رو شوید؟

مگر می‌شود رنگ سبز را قرمز، نارنجی را آبی یا بنفش را زرد ببینیم؟ البته که می‌شود! فقط کافی است کمی دقّت و صبر داشته باشیم؛ این جادوی رنگ‌هاست...

این کتاب با نظر به نظریۀ رنگ‌های گوته، شاعر، نویسنده، داستان­ نویس و فیلسوف معروف آلمانی نوشته شده است. آشنایی با چرخۀ رنگ گوته و شناخت رنگ‌های مکمل می‌تواند در فهم درست جهان رنگارنگ پیرامون و لذّت از آن اثر چشمگیری داشته باشد.

قورباغه کوچولو می‌خواهد برای جشن تولدش دوستانش را دعوت کند. روباه قرمز، پروانه بنفش، گربه نارنجی، مار سبز، ماهی آبی و سگ سیاه‌وسفید همگی دوستان او هستند که به مهمانی دعوت شده‌اند. ولی وقتی‌که مهمان‌ها از راه می‌رسند مامان قورباغه حسابی گیج می‌شود. روباهِ قرمز، سبز، پروانه بنفش، زرد، گربه نارنجی، آبی و رنگ بقیه دوستان قورباغه کوچولو هم متفاوت است. قورباغه کوچولو به مادرش می‌گوید: «مامان معلوم می‌شود به اندازۀ کافی به آن‌ها نگاه نکردی!»

«سلام روباه قرمز» تلاش دارد با زبانی ساده و شیوه‌ای کاربردی، ملموس و تصویری مفهوم رنگ‌های مکمل را به کودکان بیاموزد. نویسنده در این کتاب علمی‌تخیلی از کودکان دعوت می‌کند تا رنگ‌های مکمل را کشف کنند و هم‌زمان از داستان قورباغه کوچولو و دوستان رنگارنگش هم لذّت ببرند.

این کتاب به خوانندگانش اجازه می‌دهد به رمز و راز دنیای رنگ‌ها پی ببرند؛ گرچه بهره‌گیری از جادوی خیره شدن به رنگ‌ها نیز کمک‌حال نویسنده در جذابیت‌بخشی و باورپذیری نظریة مطرح‌شده در این کتاب است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۷ ، ۱۴:۵۶
کتابخانه دانش