ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است.

بایگانی

۱۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۸ ، ۱۳:۰۰
کتابخانه دانش

اولین نشست کتابخوان(کتابخانه ای) در سال جدید در کتابخانه دانش برگزار شد که در این نشست تعدادی از اعضاء کودک به ارائه کتاب هایی از قبیل زیر پرداختند:

 

کتاب مشق شبم را ننوشتم چون نوشته:دیوید کالی/ ارائه توسط:محمدحسین پناهی/ ناشر:افق

 

کتاب گوش کریس آب آورده نوشته:بتی پیس/ ارائه توسط:محمدامین سهیلی/ ناشر:جوانه رشد

 

کتاب چرا جغدها و پرندگان دیگر پر دارندنوشته:هولی بیومونت/ ارائه توسط:ریحانه پرهازه/ ناشر:آینه قلم

 

کتاب خوراک زرافه با سالاد لاک پشت نوشته:رضا دالوند/ ارائه توسط:فائزه محمودی/ ناشر:فاطمی

 

کتاب کشتی سرگردان در مه دریا نوشته:احمدرضا احمدی/ ارائه توسط:محمدحسین فرهنگ/ ناشر:کانون پرورش فکری کودکان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۸ ، ۱۰:۵۷
کتابخانه دانش

عنوان:به نام یونس

پدیدآور: علی آرمین

ناشر: شهرستان ادب 

تعداد صفحات: ۲۰۸

رمان به نام یونس سومین اثر از نویسنده جوان علی آرمین است که در سال ۱۳۹۶ در انتشارات شهرستان ادب منتشر شد. این اثر را می‌توان یک اثر تلمیح‌گونه از داستان زندگی یونس نبی نامید.

شباهتهای یونس نبی و این روحانی جوان، زیباترین و دلنشینترین قسمت کلِّ رمان است؛ هر دو برای تبلیغ میآیند، هر دو طرد میشوند، هر دو از اطرافیانشان دلگیر و خسته میشوند، هر دو عزم رفتن میکنند، برای هر دو قرعه میاندازند و قرعه به نام یونس میافتد. یونس نبی به دریا میرود و یونسِ طلبه به چاه؛ و این چاه، بیشباهت به شکم ماهی نیست! هر چند چاهی که یونس در آن میافتد، بیشتر از آن که گرهای از دغدغۀ داستان باز کند، به خودِ یونس کمک میکند و او را همانطور که پایین و پایینتر میرود، بالا میکشاند.

سیاهی چاه کمک شایانی به یونس می‌کند تا از سیاهی نفس، به سمت نور سیر کند و این مسیر به خوبی توسط نویسنده تصویرسازی شده است.

استفاده از این داستان مشهور برای تلمیح بسیار به خوش‌خوانی داستان کمک می‌کند و مخاطب داستان را در طی کردن و جرعه جرعه نوشیدن رمان مدد می‌رساند. از طرف دیگر نوع نگارش داستان و قلم بدون تکلف علی آرمین هم در زبان شخصیت اصلی داستان و همچنین لحن روستایی اهالی روستای محل تبلیغ طلبه جوان، بسیار خوانندگان حرفه‌ای رمان را به آینده این نویسنده امیدوار می‌کند.

نویسنده رمان را از زبان دانای کلّ روایت می‌کند؛ مثل داستان یونس نبی علیه السلام که دانای کلّ آن را تعریف کرده است و از این نظر، حس می‌شود که بهترین زبانی که میشد برای روایت رمان انتخاب کرد، همین بوده است.

رمان «به نام یونس» اثری است که با سلیقه و هنرمندی خاصی تصنیف و صفحه‌آرایی شده و کیفیت طراحی جلد نیز برای جذب مخاطب نوجوان و جوان گریزان از مطالعه، گیرا و وسوسه‌انگیز است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۸ ، ۱۶:۲۹
کتابخانه دانش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۸ ، ۱۶:۲۶
کتابخانه دانش

علاقمندان به شرکت در مسابقه می توانند با مراجعه به کتابخانه دانش سوالات و پاسخنامه مسابقه را دریافت کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۸ ، ۱۶:۳۹
کتابخانه دانش

عنوان:مهربان‌ترین پیامبر

پدیدآور: غلامرضا حیدری ابهری

ناشر: محراب قلم

 تعداد صفحات: ۱۶۷

این کتاب هم‌چون درختی است که شاخه‌هایش در آسمان مهربانی و قصه‌هایش میوه‌های رنگارنگ، شیرین و گوارای آن هستند. «مهربان‌ترین پیامبر» مجموعه‌ای است از داستان‌های کوتاه و آموزنده که تصویری از رسول خدا صلی الله علیه وآل وسلم و شخصیت آن حضرت را برای کودکان و نوجوانان ترسیم می‌کند. قصه‌های گوناگونی مانند: لحظۀ ولادت پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، ازدواج ایشان با حضرت خدیجه سلام الله علیها، آغاز نبوت، دعوت‌های پنهانی و آشکار مردم به دین اسلام، هجرت، گسترش اسلام و ...  قصه‌هایی که هر کدام درسی است بزرگ از زندگی ایشان.

این کتاب از ۱۰ فصل تشکیل شده که عبارت‌اند از: «زندگی‌نامه، سبک زندگی، سخنان او، حکایت‌های کوتاه، حکایت‌های طولانی، قصه‌گویی‌های او، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در قرآن، پاسخ به سوالات، مکان‌های تاریخی مکه و مکان‌های تاریخی مدینه

بخشی از کتاب که سبک زندگی نام دارد تلاش می‌کند تا با معرفی مهم‌ترین رفتارهای آن حضرت، الگویی کامل و شفاف از زندگی ایشان به مخاطب بدهد. در همین بخش می‌توان به موضوعاتی نظیر «مثل گل بود: خیلی خوشرو بود. موقع سخن گفتن، همیشه لبخند ملایمی بر لب داشت.»، «آموزگار ایثار بود: اهل ایثار و از خود گذشتگی بود و گاه تنها غذایی را که در خانه داشت به فقیران و نیازمندان می‌بخشید و خودش گرسنگی می‌کشید.»، «مثل دریا آرام بود: هرگز اسیر خشم و عصبانیت نمی‌شد.»، «اهل مشورت بود: همیشه  با یاران خود مشورت می‌کرد و نظر آن‌ها را در کارهای گوناگون جویا می‌شد.»، «دوست روزهای سخت بود: هیچ‌گاه دوستانش را از یاد نمی‌برد و همیشه به فکر آن‌ها بود.» و ... اشاره نمود.

این کتاب تلاش می‌کند تا با زبانی ساده و تصاویر رنگی، خوانندگان کودک و نوجوان را با مهربان‌ترین پیامبر، بیشتر آشنا کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۸ ، ۱۶:۲۹
کتابخانه دانش

قصه گویی از کتاب می خواهی دوست من باشی نوشته اریک باتو برای اعضاء کودک کتابخانه توسط یکی از اعضاء

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۸ ، ۱۶:۲۴
کتابخانه دانش

بازدید جناب آقای محمود نقوی مسئول دفتر دکتر حمیدرضا حاجی بابایی در تهران از کتابخانه دانش روستای تجرک که در این بازدید مهدی امانی مسئول کتابخانه ضمن معرفی بخش های مختلف کتابخانه به خدماتی که کتابخانه به اعضاء ارائه میدهد پرداخت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۸ ، ۱۷:۲۶
کتابخانه دانش

با عنایت به وقوع سیل در استانهای مختلف کشور و اقدام پسندیده نهاد کتابخانه های عمومی کشور مبنی بر دریافت هدایا ( کتاب و اسباب بازی ) از طریق کتابخانه های عمومی کشور و ارسال به مناطق سیل زده برای کاهش آلام هموطنان بخصوص کودکان، شما عزیزان می توانید کمکهای نقدی و غیر نقدی  خود را به کتابخانه دانش روستای تجرک تحویل دهید تا برای این عزیزان ارسال گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۸ ، ۱۳:۳۹
کتابخانه دانش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۸ ، ۱۷:۱۷
کتابخانه دانش