ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است.

بایگانی

۱۷ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

کتاب من و پنگوئنم نوشته کلر ژوبرت توسط پریا طاهریان(عضو فعال کتابخانه) معرفی و جمع خوانی شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۷ ، ۱۶:۵۱
کتابخانه دانش

عنوان:نگرانی کمتر زندگی بیشتر

نویسنده:سوزان اورسیلو-لیزابت رومر

ناشر:ابن سینا

این کتاب بسیار پرمحتوا چندین شیوه را به دست می‌‌دهد تا کمک کند خود را از نگرانی و اضطراب رها کنید. در عین حال که کاملا علمی است، جذابیت نیز دارد و درک آن آسان است، و نقشه راه مهمی برای هدایت زندگی شادتر و رضایت‌بخش‌تر است. دکتر کریستین نف، مولف کتاب شفقت نسبت به خود به خاطر این که در تمام زندگی‌ام از اضطراب رنج برده‌ام، کتاب‌های زیادی در مورد چگونگی مقابله با آن خوانده‌ام. این یکی از معدود کتاب‌هایی است که درمان شناختی ‌رفتاری، توجه‌‌آگاهی و تکنیک‌های مبتنی بر پذیرش را یکپارچه می‌سازد و چگونگی استفاده از تعلیمات آن‌ها را در زندگی روزمره نشان می‌دهد. من خواندن این کتاب را خیلی توصیه می‌کنم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۷ ، ۱۲:۵۹
کتابخانه دانش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۷ ، ۱۱:۴۴
کتابخانه دانش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۷ ، ۱۷:۲۰
کتابخانه دانش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۷ ، ۱۰:۵۳
کتابخانه دانش

به مناسبت هفته کودک کتاب کرم شلوار پوش نوشته احمد اکبرپور توسط مهدی امانی مسئول کتابخانه دانش در بین دانش آموزان مدرسه ابتدایی شهید چمران روستای تجرک معرفی و جمع خوانی شد که اجرای این برنامه مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۷ ، ۱۴:۵۵
کتابخانه دانش



برگزاری هفتمین نشست کتابخوان(مدرسه ای) به مناسبت هفته کودک در مدرسه ابتدایی شهید چمران روستای تجرک برگزار شد که در این نشست تعدادی از دانش آموزان به ارائه کتاب هایی از قبیل زیر پرداختند:

 

کتاب لطفا تمساح به مدرسه نبرید نوشته:الیز پارزلی/ ارائه توسط:محمدحسین فرهنگ/ ناشر:پرتقال


کتاب اژده های عینکی کله اره ای نوشته:حمید اباذری/ ارائه توسط:محمدحسین پناهی/ ناشر:علمی و فرهنگی

 

کتاب کلاغ آبی نوشته:مصطفی خرامان/ ارائه توسط:فائزه محمودی/ ناشر:نشر شهر

 

کتاب من و قولک و قالیچه پرنده نوشته:فرهاد حسن زاده/ ارائه توسط:محمدیاسین رفیعی/ ناشر:نشر شهر

 

کتاب بابا بزرگ سبز من نوشته:لین اسمیت/ ارائه توسط:پویا طاهریان/ ناشر:مبتکران

 

کتاب من و پنگوئنم نوشته:کلر ژوبرت/ ارائه توسط:نگین پرهازه/ ناشر:شرکت فنی ایران
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۷ ، ۱۴:۴۵
کتابخانه دانش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۷ ، ۱۷:۱۰
کتابخانه دانش

موریس و کتاب‌های پرنده

نویسنده: ویلیام جویس

مترجم: فرمهر منجزی

تصویرگر: جو بلوم

نـاشـر: پرتقال

تعداد صفحات: ۵۲

همۀ ما می‌دانیم که کتاب‌ها دوستان بسیار مهربان ما هستند، آن‌قدر مهربان که هرگز دوستانشان را تنها نمی‌گذارند و بدون کمترین منّت و توقعّی هر وقت به سراغشان برویم با ما همراه می‌شوند. حتّی گاهی با کمک داستان‌ها و ماجراهای پرشور آن‌ها در حالی که در خانۀ خود نشسته‌ایم بدون نیاز به هیچ وسیله‌ای تا جاهای دور سفر می‌کنیم و از رؤیاهای شیرین و دوست‌داشتنی لذّت می‌بریم؛ این صفات عمومی همۀ کتاب‌هاست؛ اما هر کدام از ما کتاب ویژۀ خودمان را داریم و به‌نوعی می‌توان گفت: که هریک از ما خود یک کتاب هستیم با یک دنیا ماجرا، ماجرایی که با آغاز زندگی ما شروع می‌شود و پس از پایان زندگی مادّی‌مان، بی‌کم‌وکاست یا تغییر، درست همان‌طور که آن را نوشته‌ایم در کنار ما می‌ماند و شیرینی یا تلخی انتهای داستانش، وابسته به اعمال و رفتار هر یک از ماست و تنها خودمان هستیم که می‌توانیم سرنوشت ابدی کتابمان را رقم بزنیم.

«موریس لسمور» هم کتاب خودش را دارد؛ موریس عاشق کتاب‌ها بود و ذهنش بر اثر کلمه‌های زیاد و جورواجوری که در کتاب‌ها می‌خواند به یک دنیای شگفت‌انگیز مبدّل شده بود. او عادت داشت هر روز ورقی از کتاب زندگی‌اش را بنویسد تا اینکه یک روز، شهر طوفانی شد و همه‌چیز به هم ریخت به‌گونه‌ای که حتّی کلمات کتاب زندگی موریس هم داشتند پراکنده می‌شدند؛ اما کتاب‌ها به داد موریس رسیدند و او به کمک یک دوست مهربان، وارد خانۀ امن کتاب‌ها شد و ترجیح داد، همراه کتاب زندگی‌اش کنار سایر کتاب‌ها بماند و حرف دلشان را بشنود و داستان همۀ آن‌ها را بخواند.

تصور کن، خانه‌ای که کتاب‌ها در آن زندگی می‌کنند چه‌قدر جذّاب و دوست‌داشتی می‌تواند باشد و این‌گونه است که وقتی به خانۀ کتاب‌ها می‌روی (کتابخانه) نمی‌توانی به همۀ کتاب‌ها با دقّت نگاه نکنی و تنها به یک یا چند کتاب اکتفا کنی؛ موریس باهوش بود و همۀ اوقاتی که کنار کتاب‌ها داشت را قدر می‌دانست.

روزها و سال‌های شیرینی برای «موریس و کتاب‌های پرنده» می‌گذشت تا اینکه موریس متوجّه شد...

«موریس و کتاب‌های پرنده‌اش» همراه بستۀ فرهنگی «کتاب‌خوان مهرماه» به کتابخانه‌های ما آمده‌اند؛ اگر دوست دارید این کتاب جذّاب را که  یک انیمیشن هم به نامش ساخته شده و جایزۀ آکادمی اسکار را از آنِ خود کرده است را زودتر بخوانید و با موریس به سرزمین کتاب‌های پرنده سفر کنید به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۷ ، ۱۶:۴۰
کتابخانه دانش

لالا لالا عروسک جان

شاعر: اسدالله شعبانی

تصویرگر: تهمینه حدادی

نـاشـر: کتاب‌های پروانه

تعداد صفحات: ۲۴

نوای آشنای لالایی، تقریباً نخستین صدای دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیری است که همۀ ما آن را در گنجینۀ خاطرات کودکی ضبط و ثبت کرده‌ایم. شاید اگر بتوانیم صدای لالایی مادرها یا بزرگ‌ترهایی که برای ما لالایی می‌خواندند را در ذهنمان مرور کنیم با بسیاری از باورها، آرزوها و آمال‌ ایشان آشنا ‌شویم.

لالایی‌ علاوه بر ارزش نوستالژیکی که برای اکثر انسان‌ها دارد، تاریخ ارزشمند ادبیات شفاهی هر قوم‌ را در خود دارد و به بسیاری از وقایع تاریخی، مسائل اجتماعی، حسرت‌ها و امیدها، شرایط اقلیمی ‌و اعتقادات بومی‌ـ ‌مذهبی ملّت‌های گوناگون رهنمون می‌شود.

دنیای روزآمد تکنولوژی‌ها، امروز، این ارمغان ارزشمند ادبیات شفاهی و فلکلور را تهدید کرده است و بسیاری مادران از فرط خستگی و مشغلۀ کار دیگر برای کودکانشان لالایی نمی‌خوانند و بسیاری از مادر بزرگ‌ها فرصت دیدار با نوه‌های عزیزشان را کمتر به دست می‌آورند.

 حفظ این ثروت ادبی و سنّت قومی؛ حتّی با به کار گیری انواع «روش‌های بازتولید فرهنگی» ارزش بسیار زیادی دارد و شاعر نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان «اسدالله شعبانی» تلاش دارد در مجموعه اشعار لالایی‌اش با عنوان «لالا لالا عروسک جان»، چند لالایی موزون و زیبا و در عین حال، متناسب با سلایق و نیازهای مادر و کودک امروزی را به مخاطبان ارائه دهد.

این کتاب موزون و جذاب کودکانه، پیشنهاد بستۀ فرهنگی «کتاب‌خوان ماه مهر» به والدین جوان است تا آن را برای کودکان عزیزشان بخوانند و خوابی شیرین و خاطره‌انگیز را به فرزندانشان هدیه دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۷ ، ۱۶:۳۸
کتابخانه دانش