ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است.

بایگانی

معرفی کتاب کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان

چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۶، ۰۴:۲۲ ب.ظ


عنوان کتاب:کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان

نویسنده:دکتر شور میر نابی

مترجم:فرناز فرود

انتشارات:صابرین


کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک» از مجموعه علمی «کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان» به والدین کمک می‌کند تا فرزندان خود را مطابق با نیازهای متنوع و فزاینده جامعه امروز پرورش دهند. امروزه روش پرورش فرزند با گذشته متفاوت و از جهاتی مشکل‌تر شده است. کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان، والدین امروز را مخاطب قرار داده و به مشکلات کنونی آن‌ها پاسخ می‌گوید.

یافتن روشی منطقی برای مواجهه با مسائل کودک
هدف «راهنمای کامل تربیت کودک» کمک به والدین در یافتن پاسخ‌های مناسب برای بسیاری از مسائل رفتاری کودکان است که به‌صورت روزمره با آن مواجه می‌شوند. در این کتاب مرجع، روش‌ها و گزینه‌های متعددی وجود دارد که کمک می‌کند والدین در پرورش فرزندان، نگرشی منطقی داشته باشید.
در این کتاب به بیش از 300 مورد از نکات و مشکلات رفتاری کودکان پرداخته شده و برای هر مورد سه یا چهار راه‌حل کاربردی ارائه شده است که در مجموع شامل یک‌هزار روش تربیتی است.
الیزابت پَنتلی، در هر مورد ابتدا به بررسی علل و و ریشه‌های مساله از نگاه والدین و همچنین کودک پرداخته و با ارائه راه‌حل‌های متعدد به والدین این امکان را می‌دهد که متناسب با اوضاع خود و فرزندانشان، بهترین گزینه را به‌کار گیرند.
«آداب اجتماعی»، «آموزش احترام»، «آموزش هنر»، «اتاق خصوصی»، «ادب و نزاکت در خانه»، «اسراف‌کاری»، «اعتراض کردن»، «بازی‌های رایانه‌ای»، «بچه‌های دیگران»، «بی احترامی»، «تاخیر در انجام کارها»، «ترس‌های شبانه»، «حریم خصوصی»، «خجالتی بودن»، «خشونت در خانه»، «خودخواهی»، «رقابت‌جویی»، «عزت نفس پایین»، «عصبانیت»، «کتاب ‌خواندن»، «مطلق‌گرایی»، «ناراحتی از کارکردن والدین»، «نافرمانی» و «نگرانی از جدایی والدین» برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های این کتاب را شامل می‌شوند.

آموزش درست آداب اجتماعی به فرزندان
در نخستین سرفصل کتاب با عنوان «آداب اجتماعی» نویسنده در پاسخ به سوال والدین فرزندی که دچار برخی ناهنجاری‌های رفتاری بوده آورده است: «رفتار بد فرزندتان به هر اندازه که ناراحت‌کننده است، از سرزنش او در برابر دیگران بپرهیزید. خود من بسیاری از والدین را دیده‌ام که این کار را می‌کنند. آن‌ها در تلاشی نادرست برای آموزش رفتارهای مناسب، بدترین رفتارهای ممکن را انجام می‌دهند.»
وی در ادامه، چند راه‌حل برای این مساله ارائه کرده است: «بسیاری از بچه‌ها از رفتارهای بد خود آگاه نیستند و باید به آ‌ن‌ها آموزش دهیم که نه تنها چه کاری را انجام ندهند، بلکه باید چه کاری را انجام دهند... اگر فرزندتان با بی‌ادبی برخور کرد، او را به جایی دور از دیگران ببرید و به آرامی و مختصر رفتارش را اصلاح کنید... قبل از شرکت در مناسبتی اجتماعی، رفتارهایی را که از فرزندتان توقع دارید، به‌صورت مختصر به او بگویید... وقتی فرزندتان رفتار خوبی داشت، او را تحسین کنید...»

منشا ترس از تاریکی کجاست؟
الیزابت پَنتلی، در مبحثی با عنوان «ترس از تاریکی» در پاسخ به پرسشی در زمینه ترس کودکان از تاریکی اشاره کرده: «ترس از تاریکی، یکی از رایج‌ترین ترس‌های کودکان است. اگر به گذشته فکر کنید، احتمالا به خاطر می‌آورید که خودتان گاهی در تاریکی و در حالی‌که موجودی خیالی و ناشناخته را در برابر خود تصور می‌کردید، به شدت قلبتان می‌تپید. در واقع، در فیلم‌های ترسناک مشاهده کرده‌اید که صحنه‌های وحشتناک در تاریکی اتفاق می‌افتند.»
این روانپزشک آمریکایی، در ادامه چند راه‌حل ساده و کاربردی برای این مشکل پیشنهاد کرده است: «احساسات کودکتان را تصدیق کنید؛ می‌دانم که دوست نداری در تاریکی تنها باشی، شاید چون نمی‌توانی چیزی را در اتاقت ببینی، ناراحتی... بگذارید چراغ خواب و حتی لامپ معمولی اتاق خواب فرزندتان روشن بماند... سعی کنید تاریکی آن‌قدرها هم اسرارآمیز نباشدو یک‌بار شام را با نور شمع بخورید، هنگام غروب قدم بزنید و یا شبی که آسمان صاف است، پتویی در حیاط پهن کنید و از تماشای ستاره‌ها لذت ببرید...»

کودک و ترس از موقعیت‌های خشونت‌بار
«ترس از موقعیت‌های خشونت‌بار» یکی از ترس‌هایی است که برخی کودکان با آن مواجهند. نویسنده کتاب در تشریح این مساله عنوان کرده که این ترس‌ها نتیجه قرار گرفتن کودک در جریان اخبار روزنامه‌ها، تلویزیون و مکالمات بزرگسالان و تاثیر عمیق آنهاست. نشان دادن واکنش به این ترس‌ها با گفتن «هیچ اتفاق بدی رخ نداده است» ترس‌های کودک را از بین نمی‌برد، زیرا کودکی که آن‌قدر در مورد دنیا آگاهی دارد که از رفتارهای خشونت‌بار می‌ترسد، بی‌گمان می‌داند که نمی‌توانید قاطعانه تضمین کنید که برای او و خانواده‌اش هیچ اتفاق بدی نخواهد افتاد. بگذارید فرزندتان احساسات خود را بیان کند. سوالات او را صادقانه اما بدون جزئیات قابل تجسم پاسخ دهید.

چرا کودکان دروغ می‌گویند؟
«دروغ گفتن» مشکلی است که بسیاری از کودکان به علل مختلف به آن می‌پردازند. به عقیده پَنتلی: «بچه‌ها به دلایل مختلفی دروغ می‌گویند. آن‌ها دروغ می‌گویند تا والدینشان را از خود راضی نگه دارند. دروغ می‌گویند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. دروغ می‌گویند تا خجالت یا کفایت نداشتن خود را بپوشانند. دروغ می‌گویند زیرا موقعیت را از خیال تشخیص نمی‌دهند. آموزش راستگویی به بچه‌ها، نیازمند صرف وقت، پشتکار و تمرین است.»
وی در ارائه راه‌حل‌های ساده برای از بین بردن یا کمرنگ کردن مشکل دروغ‌گویی کودکان، نوشته است: «از فرزندتان سوالاتی نپرسید که مجبور شود دروغ بگوید... فکرتان را به جای سرزنش کردن، بر یافتن راه‌حل متمرکز کنید... اگر مطمئن نیستید که فرزندتان دروغ می‌گوید، صادقانه حرف بزنید که احساس می‌کنم این حرف تو حقیقت ندارد...اگر فرزندتان نزد شما آمد تا حقیقت را بگوید، جلوی خودتان را بگیرید و سخنرانی نکنید...»
«ویلیام سیرز» محبوب‌ترین پزشک اطفال آمریکا که بیش از 20 سال همراه همسرش مشاور خانواده بوده‌اند و در رسانه‌ها از جمله تلویزیون آمریکا هنوز هم مشاوره می‌دهند، در پیشگفتار کتاب نوشته است: «الیزابت پَنتلی، در اینجا برای پاسخ به سوالات روزمره شما، پاسخ‌های مختلفی ارائه داده است. او پیشنهادات کاربردی در مورد انواع موضوعات مختلف را مطرح می‌کند که همه مشکلات تربیتی پیش روی شما دربر می‌گیرد. زیبایی ساختار این فرهنگ ساده این است که شما به راحتی می‌توانید تمام پیشنهادات را برای هر مشکلی مرور کنید و بعد روشی را که برای فرزند و موقعیت خانوادگی شما مناسب‌تر از همه بود، به‌کار گیرید و راه‌حل خود را بیابید.»
کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک» با شمارگان دو هزار نسخه در 430 صفحه، به بهای 18 هزار تومان، نوزدهمین بار از سوی انتشارات صابرین روانه بازار نشر شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۳۰
کتابخانه دانش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی