ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است.

بایگانی

معرفی کتاب اندیشه ماندگار

پنجشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۳۱ ق.ظ


مولف:بنیامین شیرخانی

نویسنده مقدمه کتاب:اکبرهاشمی رفسنجانی

ناشر:موسسه نشرعروج

معرفی کتاب

این کتاب در ده فصل به بررسی شخصیت و زندگی سیاسی و اجتماعی حضرت امام از گفتار خانواده، دوستان ، همرهان و شخصیت های برجسته معاصر با ایشان در دنیا و نیز سخنرانی های خود آن بزرگوار به مناسبت های مختلف به همراه تصاویر افراد پرداخته است.

از جمله موضوعات مورد توجه در فصل اول این کتاب که مربوط به سالهای 1267 تا 1324؛ انقلاب منحصر به فرد، مبارزات خانوادگی، ایران در دست بیگانگان، انقلاب مشروطه، روستای خمین در جنگ جهانی اول، استادان امام ، ظهور رضاخان، سقوط قاجار و سلطنت پهلوی، ازدواج امام، برنامه ضد دینی رضاشاه، شهادت آیت الله مدرس، ورود به عرصه سیاسی است.

فصل دوم کتاب به وقایع سالهای 1324 تا 32 می پردازد؛ تربیت مبارز، تلاش برای حضور دین در عرصه سیاسی، کشف اسرار، نظریه حکومتی ولایت فقیه، ارتباط با شهید مدرس، تدوین فلسفه، منطق و عرفان برای مبارزه با کمونیسم، تألیف سیزده عنوان کتاب، هجرت آیت الله بروجردی به قم، بررسی جریانات فلسطین، محمدرضا و دستکاری در قانون اساسی، نظر امام در مورد مصدق ، مسافرت منوچهر اقبال به قم و ملاقات با آیت الله بروجردی با حضور امام.

فصل سوم مربوط به سالهای 1332 تا 42 و وقایعی چون: نظریه امام در مورد سلطنت، پشتیبانی امریکا از شاه، همکاری شاه با اسرائیل، تاسیس ساواک،
رویاهای شاهانه، دستکاری در قانون انتخابات، اخطارهای مراجع و پاسخ اهانت آمیز شاه، نامه امام به شاه، انقلاب سفید و مقاومت امام، افتتاح سفارت اسرائیل در تهران، سخنرانی عاشورا و بازداشت امام، قانون کاپیتولاسیون و مواضع امام، آغاز هجرت امام و اعدام حسنعلی منصور است.

در فصل چهارم به وقایع سالهای 1342 تا 1357 و موضوعاتی چون: امام در ترکیه، تألیف تحریر الوسیله، هراس لائیک ها از نفوذ امام، بغداد، سیزده سال در نجف، تدریس فقه، برنامه ریزی شاگردان، عکس العمل امام به جشن 2500ساله، کودتای 1968 حزب بعث در عراق، رد همکاری با رژیم بعث، انعقاد قرارداد 1975الجزایر، شهادت سید مصطفی، خروج از عراق، پرداخته شده است.

فصل پنجم بطور خاص به سال 1357 و حوادث انقلاب اسلامی اختصاص دارد: امام در نوفل لوشاتو، روز تولد مسیح، آشنایی غرب با دیدگاه امام، مقاله توهین آمیز علیه امام، جنبش اربعینی، کشتار 17شهریور، اعتصاب کارکنان شرکت نفت، شاه:"صدای انقلاب شما را شنیدم!"، شاه رفت و بختیار ماند، پرواز انقلاب، امام آمد، من دولت تعیین می کنم، اقامت در مدرسه علوی، پیروزی انقلاب.

فصل ششم به حوادث انقلاب در فاصله سال 1357 تا 58 و به موضوعات آن سال پرداخته است:ماهیت انقلاب نوظهور، شکل گیری شورای انقلاب، تشکیل دولت موقت، نامگذاری حکومت، فقط جمهوری اسلامی، تأسف امام از مواضع جبهه ملی، ترور بزرگان انقلاب، زمزمه تجزیه طلبی، تشکیل سپاه، اشغال لانه جاسوسی، استعفای بازرگان، هزیمت امریکا در طبس، آزادی جاسوسان، محمدرضا پهلوی در قاهره.

فصل هفتم کتاب به اتفاقات سالهای 1358 تا 61 می پردازد: رویای سقوط انقلاب، تشکیل جبهه مستضعفان، همه پرسی قانون اساسی، انتخاب اولین رییس جمهور
، اختلاف بنی صدر با مجلس و دولت، نخست وزیری رجایی، تهاجم ارتش بعث به ایرات، عزل بنی صدر، سوء قصد به آیت الله خامنه ای، انفجار در حزب جمهوری، رجایی و 36 روز ریاست جمهوری، آیت الله خامنه ای، اولین رئیس جمهور روحانی، کشف توطئه قطب زاده در ترور امام و شورای انقلاب، سقوط شریعتمداری از مرجعیت.

فصل هشتم به سالهای 59 تا 68 و دوران جنگ تحمیلی: شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر، جنگ تحمیلی، پشتیبانی استکبار و سران عرب از صدام، بسیج مردمی برای دفاع از کشور،
آزادسازی کشور از اشغال، افتتاح سفارت فلسطین، اعلام روز قدس، اشغال بیروت توسط رژیم صهیونیستی، صدور فتوای جواز عملیات استشهادی، شروط ایران برای پذیرش قطعنامه، حمله منافقین، پذیرش شروط ایران توسط صدام.

فصل نهم به ویژگیهای منحصر به فرد امام از نگاه اعضای خانواده، دوستان و اطرافیان و فصل دهم به وقایع روزهای پایانی زندگانی پربرکت آن بزرگوار و عروج ایشان می پردازد.

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مقدمه خود بر این کتاب آورده اند:

" «مستند روح الله» یکی از اقدامات پسندیده ای بود که با همه نواقصی که داشت، گوشه هایی از تاریخ سراسر درس زندگی آن مرد را به نمایش گذاشت و تدوین کتاب «اندیشه ماندگار» بر اساس متن فیلم، اقدامی نیکو در راستای تکمیل آن کار است... امتیاز دیگر کتاب، استفاده از تصاویر شخصیت ها در کنار مطالب مرتبط است که کتاب های مصور، جوانان را به مطالعه راغب تر می کند. اگرچه روال تاریخی متن در بعضی از موضوعات با ادله خاص منقطع می شود، اما نثر شیوا و استفاده از نقل قول ها، بر جذابیت اثر می افزاید."

































موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۵
کتابخانه دانش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی