ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است.

بایگانی


مدیر کل کتابخانه های عمومی استان همدان:

روز آمد بودن سواد اطلاعاتی جزء لاینفک برای پیشرفت در دنیای امروز است

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین که در تاریخ 1394/05/21 صورت گرفت، توسعه کتابخانه‌های عمومی و عدالت در دسترسی کتاب و کتابخانه را از اولویت‌های اصلی اداره کل دانست و گفت: توجه به ویژگی‌های جمعیت شناختی، فرهنگی، سطح تحصیلات، حرفه، علایق و سلایق از شاخص‌های اصلی اداره‌کل در تامین منابع کتابخانه‌ها خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان به راه‌اندازی و احداث کتابخانه‌های روستایی اشاره کرد و خواستار آن شد که مسئولین در تعیین مکان کتابخانه در روستاها مکانی را در نظر بگیرند که دسترسی به آن برای عموم مخصوصاً کودکان و بانوان آسان باشد.

وی در تشریح اولویت‌های لازم برای کتابخانه‌های روستایی تصریح کرد: افزایش تعداد کتابخانه‌ها منوط به مستعد بودن زیرساخت‌های لازم برای این کار است.

زارعی کتابخانه‌های روستایی را یکی از مهمترین پایگاه‌ها در توسعه فرهنگی این مناطق دانست و گفت: در خصوص راه‌اندازی کتابخانه‌های روستای اداره‌کل بودجه وسرمایه کلانی برای احداث کتابخانه ندارد و می‌تواند در تأمین نیروی انسانی و تجهیز بخشی از منابع کتابخانه مشارکت داشته باشد.

وی فواید کتابخانه را برای عموم جامعه دانست و ضمن تأکید برهم افزایی دستگاه‌ها وادارات درتوسعه فرهنگ کتابخوانی، اظهار کرد: آموزش و پرورش از مهم ترین دستگاه‌ها در تعلیم و تربیت نسل آینده بوده و می‌تواند موضوع طرح‌های پژوهشی خود را در ارتباط با کتاب و کتابخوانی ارائه دهد.

عاطفه زارعی با اشاره به این که روزآمد بودن سواد اطلاعاتی جزء لاینفک برای پیشرفت در دنیای امروز است خاطرنشان کرد: اساس افق و دیدگاه دولت تدبیر و امید بر پایه اطلاعات و دانش روز در مدیریت امور است.

وی گریزی به طرح "کتاب‌خوان" زد و گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی در کنار گسترش فضای کتابخانه، تشویق و ترغیب مردم به سمت کتابخوانی را نیز با جدیت و به صورت هدفمند دنبال می کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: ایجاد بخشی به عنوان همدان شناسی در کتابخانه مرکزی در دستور کار قرار دارد تا مجموعه کتاب‌هایی که در ارتباط با همدان باشد یا توسط ناشرین همدانی چاپ شده باشد در این مجموعه گردآوری گردد و در همین راستا از کتب ناشرین در این حوزه حمایت به عمل خواهد آورد.
در ادامه جلسه کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به ارائه گزارشی از عملکرد و اقدامات فرهنگی اداره کل پرداخت و عنوان کرد: برنامه های از قبیل تشکیل کانون های مطالعاتی در زمینه های تاریخی، دینی و ...، برگزاری جلسات نقد کتاب در سه سطح کشوری، استانی و شهرستانی، برگزاری مسابقات آنلاین و مکتوب کتابخوانی، تشکیل کلاس‌های اوقات فراغت مرتبط با کتاب و کتابت از جمله برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی است.
محسن نجفی خواه افزود: همزمان با برگزاری این برنامه‌ها، طرح راهبردی و بنیادی نشست "کتاب‌خوان" که به صورت ملی در سطح کشور در حال برگزاری است در اولویت برنامه‌های کتابخانه ای همدان قرار دارد.
وی در تشریح طرح نشست "کتاب‌خوان" اظهار داشت: نشست "کتاب‌خوان" عنوان سلسله نشست های به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده توسط افراد است به صورتی که 12 نفر از افراد کتابدار، فرهیخته، هنرمند و ... در یک جلسه 90 دقیقه‌ای در هفت دقیقه کتاب‌های خوانده شده را برای عموم معرفی می کنند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۴
کتابخانه دانش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی