ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است.

بایگانی

شهادت استاد مطهری

چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۳۵ ب.ظ

 

دوازده اردیبهشت در تقویم ایران مترادف با شهادت متفکر حکمت وحدت و همبستگی و حکیم تفکر توحیدی، شهید مرتضی مطهری است. شهید مطهری را متفکری جامع در حکمت اسلامی دانسته‌اند. طهارت روح، قدرت ایمان و قدرت بیان، از او متفکری برجسته در همه‌ی زمینه‌های تفکر اسلامی ساخته بود. متفکری که تلاش می‌کرد با شناخت مقتضیات زمان و بازنگری معرفت دینی، نسل جوان را به جامعیت اسلام و توانایی او در حل مشکلات فردی و اجتماعی در دنیای جدید آشنا کند.

مطهری بی‌تردید متفکر نسل جوان بود و اعتقاد داشت که متفکران، فقها، علما و دانشمندان اسلامی تا درد عقلی، فکری و اجتماعی این نسل را نشناسند، نمی‌توانند با آنان رابطه برقرار کنند. مطهری همه‌ی این دردها را نشانه‌ی بیداری نسل جوان می‌دانست و معتقد بود که این نسل چیزی را احساس می‌کند که نسل گذشته احساس نمی‌کرد.
حسرت و زاری که در بیماری است
وقت بیماری هم از بیداری است
هــر که او بیــدارتر پــر دردتــر
هر که او هشیارتر رخ زردتر

از دیدگاه مرحوم مطهری نسل جوان دنیا را می‌بیند، قدرت‌های اقتصادی، قدرت‌های سیاسی و نظامی، دموکرات‌های دنیا، برابری‌ها،‌ حرکت‌ها، قیام‌ها و انقلاب‌ها را می‌بیند. جوان احساسش عالی است وحق هم دارد.
سخن درست بگویم نمی‌توانم دید
که می‌‌خورند حریفان و من نظاره کنم

اینها دردهای نسل جوان است که مرحوم مطهری احساس می‌کرد و معتقد بود که این احساس نه تنها گناه نیست، بلکه یک پیام الهی است. او معتقد بود که اگر حوزه‌های دینی از این احساس غفلت کنند، شک و تردیدها و سوال‌های نسل جوان را درک ننموده و برای آن پاسخ مناسب پیدا نکنند، اسلام و قرآن را دچار مهجوریت خواهند کرد. مرحوم مطهری معتقد بود که در رهبری نسل جوان بیش از هر چیز باید دو کار انجام داد؛ یکی باید درد این نسل را شناخت و آنگاه در فکر درمان و چاره شد، بدون شناختن درد این نسل هر گونه اقدامی بی‌مورد است.

مرحوم مطهری در سراسر زندگی علمی خود، به دنبال این هدف مقدس بود و برای تأمین آن، خود را در معرض سوالات و کنکاش‌های علمی و پرسش‌های سیاسی ـ اجتماعی این نسل قرار می‌داد. مطهری فریاد محجوبانه و عاقلانه‌ی نسل جدید در محیط فاسد ضد دین و غرب‌زده‌ی نظام شاهنشاهی بود که تمایل داشت حقیقت دین را در دنیای مدرن به اثبات رساند و نه دین و رخدادهای دینی، بلکه نحوه‌ی زندگی و زیست دینی را تعریف کند.

مطهری در فرآیند این آرمان بزرگ به امام خمینی رسید و با آموزه‌های این پیر روشن ضمیر، حکیم حکمت وحدت و همبستگی در جهان کثرت و پراکندگی شد. مطهری پس از آشنایی با آرمان‌های بلند امام خمینی، همه‌ی یافته‌های حکمت وحدت را در مسیر نهضت امام خمینی قرار داد و یکی از پرقدرت‌ترین متفکران نسل جوان در تبلیغ مشرب امام خمینی شد و علی‌رغم هوش سرشار، قدرت استنباط و آماده بودن شرایط برای رسیدن به مراحل عالی در حوزه‌های فقاهت، خود را وقف نسل جوان کرد و با تمام وجود در مقابل انحرافات دینی و غیر دینی، جریان‌های پیچیده‌ی فکری و سیاسی ایستادگی کرده، از آرمان‌های نهضت امام خمینی که به اعتقاد او یک نهضت عظیم اسلامی بود، دفاع کرد. 


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۹
کتابخانه دانش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی