کارمند نمونه از دیدگاه امام علی(علیه السلام)
کارهای
اداری و البته تمام کارها با پیگیری و تلاش جدی صورت میگیرد. باید به
خواستها و مطالبات مردم رسیدگی کرد و آن را به نتیجه رساند. نظام اداری
باید به گونهای باشد که مردم به راحتی و به سرعت به خواستههایشان برسند و
از نظام اسلامی ناامید نشوند. رشوهگیری، رشوه دادن و...همه مانع از
پیگیری میشود و دیگر کسی جدیّتی در کار نخواهد داشت.
حسن خلق همواره مایهی پیشرفت و رشد بوده است؛ از طریق اخلاق
اداری میتوان منابع انسانی را مدیریت کرد و به اهداف اجتماعی، اختصاصی،
سازمانی و... رسید.یک نظام اداری، دارای ویژگیهایی چون کارآمدی منظم دانش
گرا، سالم و عاری از فساد و کاغذ بازی پاسخگو و خدمتگزار است و این صفات به
دست نمیآید مگر در سایهی رعایت اخلاق اداری و حسن خلق.
اخلاق اداری دارای ویژگیهای خاص است که از جمله آن میتوان به اصول زیر اشاره کرد:
خدمت به مردم
تمام
ادارات یک وظیفهی اساسی دارند و آن خدمت به مردم و پاسخگو بودن
به خواستهها و سؤالات اداری مردم است. این اصل از مهمترین اصول مدیریتی
است و در جامعهای که ادارات پاسخگو نباشد، مردم بی اعتماد و ناامید
میشوند. خدمتگزاری باید با اشتیاق و علاقه باشد و نه از روی منت و بی
احترامی .
امام علی علیه السلام در
عهدنامهی مالک اشتر اینگونه مینویسد: «بپرهیز که با نیکی خود بر مردمان
منت گذاری یا آنچه را کردهای بزرگ بشماری یا آنان را وعدهای دهی و وعدهی
خلاف آری که منت نهادن ارج نیکی را از بین میبرد و کار بزرگ شمردن نور حق
را خاموش گرداند و خلاف وعده خشم خداوند و مردم را برانگیزد و خدای تعالی
فرموده است: بزرگ دشمنی است نزد خدا که چیزی بگوید و انجام ندهد.»
پذیرش مسؤلیت
انسان والا و بزرگوار مسؤلیتی که به او محول شده را میپذیرد و سعی میکند که با اخلاقی انسانی و رفتاری صحیح عمل کند.
انسانی
که مسئولیت پذیر نیست، کارش تباه و سست است؛ در هر شرایط شخص باید پاسخگو
باشد و نمیتواند از مسئولیت خود شانه خالی کنند. حضرت علی علیه السلام،
پیشوای اول شیعیان، در فرمانها و دستورالعملهای حکومتی و اداری خود
پایبند بود و میفرمود: «آنچه میگویم در عهدهی خویش میدانم و خود آن را
پایبندم.»پیامبر میفرمایند: «کسی که توان انجام کاری را دارد، نباید از انجام آن طفره رود و خود را کنار بکشد.»(نهج الفصاحه ش897)