ویژگی کارمند نمونه از دید گاه امام علی « ع »
کارمند نمونه از دیدگاه امام علی(علیه السلام)
کارهای
اداری و البته تمام کارها با پیگیری و تلاش جدی صورت میگیرد. باید به
خواستها و مطالبات مردم رسیدگی کرد و آن را به نتیجه رساند. نظام اداری
باید به گونهای باشد که مردم به راحتی و به سرعت به خواستههایشان برسند و
از نظام اسلامی ناامید نشوند. رشوهگیری، رشوه دادن و...همه مانع از
پیگیری میشود و دیگر کسی جدیّتی در کار نخواهد داشت.
حسن خلق همواره مایهی پیشرفت و رشد بوده است؛ از طریق اخلاق
اداری میتوان منابع انسانی را مدیریت کرد و به اهداف اجتماعی، اختصاصی،
سازمانی و... رسید.یک نظام اداری، دارای ویژگیهایی چون کارآمدی منظم دانش
گرا، سالم و عاری از فساد و کاغذ بازی پاسخگو و خدمتگزار است و این صفات به
دست نمیآید مگر در سایهی رعایت اخلاق اداری و حسن خلق.
اخلاق اداری دارای ویژگیهای خاص است که از جمله آن میتوان به اصول زیر اشاره کرد:
خدمت به مردم
تمام
ادارات یک وظیفهی اساسی دارند و آن خدمت به مردم و پاسخگو بودن
به خواستهها و سؤالات اداری مردم است. این اصل از مهمترین اصول مدیریتی
است و در جامعهای که ادارات پاسخگو نباشد، مردم بی اعتماد و ناامید
میشوند. خدمتگزاری باید با اشتیاق و علاقه باشد و نه از روی منت و بی
احترامی .
امام علی علیه السلام در
عهدنامهی مالک اشتر اینگونه مینویسد: «بپرهیز که با نیکی خود بر مردمان
منت گذاری یا آنچه را کردهای بزرگ بشماری یا آنان را وعدهای دهی و وعدهی
خلاف آری که منت نهادن ارج نیکی را از بین میبرد و کار بزرگ شمردن نور حق
را خاموش گرداند و خلاف وعده خشم خداوند و مردم را برانگیزد و خدای تعالی
فرموده است: بزرگ دشمنی است نزد خدا که چیزی بگوید و انجام ندهد.»
پذیرش مسؤلیت
انسان والا و بزرگوار مسؤلیتی که به او محول شده را میپذیرد و سعی میکند که با اخلاقی انسانی و رفتاری صحیح عمل کند.
انسانی که مسئولیت پذیر نیست، کارش تباه و سست است؛ در هر شرایط شخص باید پاسخگو باشد و نمیتواند از مسئولیت خود شانه خالی کنند. حضرت علی علیه السلام، پیشوای اول شیعیان، در فرمانها و دستورالعملهای حکومتی و اداری خود پایبند بود و میفرمود: «آنچه میگویم در عهدهی خویش میدانم و خود آن را پایبندم.»پیامبر میفرمایند: «کسی که توان انجام کاری را دارد، نباید از انجام آن طفره رود و خود را کنار بکشد.»(نهج الفصاحه ش897)
نظم و ترتیب
نظم دینی آراستگی و پرهیز از بینظمی است که از اصولیترین اخلاق اداری و مدیریت سازمانی است. امام علی علیه السلام میفرمایند: «هیچ عقلی مانند برنامه ریزی نیست.» (غررالحکم ص354)
و یا در حدیث دیگر میفرمایند: «در هر روز وظیفه و کار همان روز انجام بده؛ انضباط باعث رضایت مردم و ارباب رجوع در اداره میشود.»
امانتداری
کار
نوعی امانت است که به عهدهی کارفرما و یا کارمند گذاشته شده است و او
باید به بهترین شکل آن را انجام دهد تا بتواند رضایت خدا و خلق خدا را جلب
کند. در اسلام امانتداری یکی از بهترین صفات معرفی شده است و
انسانهای خائن به شدت مورد عتاب و سرزنش هستند، به طوری که در کتب
اسلامی، امانتداری رأس اسلام و برترین صفات مؤمن تلقی شده است.پیگیری
کارهای
اداری و البته تمام کارها با پیگیری و تلاش جدی صورت میگیرد. باید به
خواستها و مطالبات مردم رسیدگی کرد و آن را به نتیجه رساند. نظام اداری
باید به گونهای باشد که مردم به راحتی و به سرعت به خواستههایشان برسند و
از نظام اسلامی ناامید نشوند. رشوهگیری، رشوه دادن و ... همه مانع از
پیگیری میشود و دیگر کسی جدیّتی در کار نخواهد داشت.
امام
علی علیه السلام در نامهای به مالک اشتر میفرمایند: «بر تو کارهایی است
که باید خود انجام دهی؛ از آن جمله پاسخ گفتن عاملان توست، آنجا که
معاونانت درمانند و رساندن وظیفهی خود را نتوانند دیگر نیاز مردم را
برآورند و در همان روز که بر تو عرضه دارند و یارانت در انجام دادن تقاضای
آنان گرانی کنند و عذری آرند.»
حضرت
علی علیه السلام در امر خلافت خود تمام کارها را به درستی و دقت پیگیری
میکردند و از همه نیز اینگونه میخواستند؛ امام علی میفرمودند: «تمام شدن
کارها به کامل کردن آنهاست.»
پایبندی به قراردادها و عهود:
انسان
ذاتاً وفاداری را دوست دارد و از پایبند بودن به تعهدات لذت میبرد.
پیامبر میفرمایند: «شرایط دینداری وفای به عهد است.» (بحارج72ص198)
در
یک سازمان، برای تحقق اهداف سازمانی، باید فضایی به وجود آید که در آن
اعتماد است. در سازمانی که کارمندان و مدیران به تعهدات خود وفادار
و پایبند نیستند، بی اعتمادی و دروغگویی رواج مییابد و در نتیجه
باعث بیثباتی، هرج و مرج، بی نظمی، از بین رفتن اعتماد و ... میشود.
امام
علی علیه السلام در نامهی خود به مالک اشتر میفرمایند: «و هر گاه میان
خود و دشمنت پیمان برقرار کردی و لباس امان بر او پوشاندی، به پیمان خود
وفادار باش و تعهدات را به نیکی رعایت کن و خویش را در نگهبانی از پیمان
سپر قرار ده، زیرا هیچ امری از واجبات خدا در جامعهی بشری، با
همهی خواستههای گوناگون و پراکندگی اندیشهها، مهمتر از وفاداری نیست و
حتی مشرکان هم بیش از مسلمانان وفای به عهد را بر خود لازم میدانستند،
زیرا شرم پیمانشکنی را تجربه کرده بودند، پس هرگز پیمانشکن نباش و در عهد
خود خیانت نکن.» (نهج البلاغه، نامهی 53)
واگذاری کارها به انسانهای شایسته
کارها
باید به اهل آن واگذار شود، به همین دلیل داشتن تخصص و مهارت در هر رشته
ضروری است. اگر ادارهی کارها به انسانهای ناشایست واگذار شود، امور به
خوبی پیش نمیرود.
امام
علی علیه السلام میفرمایند: «شما خوب میدانید که نه جایز است که انسان
ناشایست بر جان مردم و غنایم مسلمانان ولایت یابد و امامت آنان را عهده دار
شود تا در مالهای آنان حریص گردد و نه نادان لایق زمامدار ریاست تا به
نادانی خویش مسلمانان را به گمراهی کشد و نه ستمکار میتواند عهده دار
مسئولیت مردم شود که با ستم حق مردم را غصب و عطای آنان را ببرد و نه او را
که در تقسیم غنائم بی عدالتی میکند، زیرا او اموال و ثروت مردم را حیف و
میل میکند و
گروهی را بر گروهی مقدم میدارد و نه آنان که رشوه میخورند، زیرا آنان با
رشوه خوری حقوق مردم را پایمال میکنند و حق صاحب را به او نمیرسانند
و نه او که سخن پیامبر خدا را ضایع میسازد، زیرا او با این رفتار
امت اسلامی را به هلاکت مواجه میکند.» (نهج البلاغه، خطبه 131)
و
یا در حدیث دیگری میفرمایند: «هر کس فردی از مسلمانان را به کار گیرد حال
آنکه میداند در میان آنان افرادی سزاوارتر و آگاهتر به کتاب خدا و سنت
پیامبر وجود دارد، او در حقیقت، به خدا، رسول او و تمامی مسلمین خیانت کرده
است.» (الغدیر، علامه امینی: ج8ص291)
تشکر و قدردانی
در
یک نظام اداری اسلامی،باید، کارمندان و کارکنانی که به شایستگی کار
میکنند، مورد تقدیر و تشکر قرار گیرند تا برای ادامهی کار و خدمت، انگیزه
پیدا کنند و با شوق بیشتر مشغول خدمترسانی به مردم شوند و یا به آنان
پستهای حساستر و مهمتر را واگذار کرد تا آنها بتوانند قابلیتها و
توانمندیهای خود را در انجام آن ارائه دهند.
امام
علی علیه السلام میفرمایند: «هرگز نیکوکار و بدکار در نظرت یکی نباشد،
زیرا نیکوکاران در نیکوکاری بی رغبت میشوند و بدکاران در بدکاری تشویق
میگردند، پس به هر کدام بر اساس کردارشان پاداش بده.» (نهج البلاغه، نامه
53)