فضیلت ماه مبارک رمضان
فضیلت ماه مبارک رمضان
«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت
حرارت گرفته شده و به معناى سوزانیدن مى باشد. [1] چون در این ماه گناهان
انسان بخشیده مى شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند. گرچه ذکر تمام فضائل ماه مبارک رمضان از حوصله این مقال خارج است; ولى
پرداختن و ذکر برخى از فضائل آن از نظر قرآن و روایات اسلامى خالى از لطف
نیست. ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگى هاى منحصرى که
دارد در میان ماه هاى سال قمرى برترین است; قرآن کریم مى فرماید: «ماه
رمضان ماهى است که قرآن براى هدایت انسان ها در آن نازل شده است.» [6] تمام کتب بزرگ آسمانى مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این
ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: «کل قرآن کریم
در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر
اکرم(صلى الله علیه وآله) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در
روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم
ماه رمضان نازل شد.» [8] در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه دارى را به بندگانش داده است; «پس هر که ماه [رمضان] را درک کرد، باید روزه بگیرد.» [9]
پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «انما سمى الرمضان لانه یرمض
الذنوب; [2] ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مى
سوزاند.»
رمضان نام یکى از ماه هاى قمرى و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است.
در این ماه کتاب هاى آسمانى قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است. [3]
این ماه در روایات اسلامى ماه خدا و میهمانى امت پیامبر اکرم(صلى الله علیه
وآله) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت
و مهربانى پذیرایى مى کند; پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید:
«ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است، [4] هر
کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد،
بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگى و عطش دردناک روز قیامت امان
دهد.» [5]
این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه اى برخوردار و
ماه سلوک روحى آنان است و مؤمنان با مقدمه سازى و فراهم کردن زمینه هاى
معنوى در ماه هاى رجب و شعبان هر سال خود را براى ورود به این ماه شریف و
پربرکت آماده مى کنند، و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و
افطارى به نیازمندان، شب زنده دارى و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار،
دادن صدقه، روزه دارى و... روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهى سیراب مى
کنند.
پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله) درباره ماه رمضان مى فرماید: «اى مردم!
ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روى آورد، ماهى که نزد خدا از همه
ماه ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب هایش بر همه شب ها و ساعاتش بر
همه ساعات برتر است، ماهى است که شما در آن به میهمانى خدا دعوت شده و مورد
لطف او قرار گرفته اید، نفس هاى شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادات،
عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است.... بهترین ساعاتى است که
خداوند به بندگانش نظر رحمت مى کند... .» [7]
انسان افزون بر جنبه مادى و جسمى، داراى بُعد معنوى و روحى هم هست و هر
کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه هاى ویژه را نیاز دارند، یکى از
برنامه ها براى تقویت و رشد بُعد معنوى، تقوا و پرهیزگارى است; یعنى اگر
انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوى رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال
مطلوب برسد، باید هواى نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکى پس از دیگرى
بر دارد و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمى نکند. یکى از اعمالى که در
این راستا مؤثر و مفید است روزه دارى است، قرآن کریم مى فرماید: «... اى
افرادى که ایمان آورده اید! روز بر شما نوشته شد، همان گونه که بر پیشینیان
از شما نوشته شده، تا پرهیزگار شوید.» [10]
امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: خداوند متعال فرموده: «روزه از من است و پاداش آن را من مى دهم.» [12] امام على(علیه السلام) مى فرماید: «روزه روده را باریک مى کند گوشت را مى ریزد و از گرماى سوزان دوزخ دور مى گرداند.» [14] روزه دارى روح و روان و قلب و دل و نیز جسم را آرامش داده و باعث سلامتى روح و تندرستى جسم مى شود. امام على(علیه السلام) به پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) عرض کرد: یا
رسول الله! چه چیزى شیطان را از ما دور مى کند؟ پیامبرگرامى(صلى الله علیه
وآله) فرمود: روزه چهره او را سیاه مى کند و صدقه پشت او را مى شکند.» [20] انسان روزه دار در هنگام گرسنگى و تشنگى، فقرا و بینوایان را یاد مى کند
و در نتیجه به کمک آن ها مى شتابد. حضرت امام حسن عسگرى(علیه السلام)
درباره علت وجوب روزه مى فرماید: «تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و در نتیجه
به نیازمند کمک کند.» [21] حضرت امام رضا(علیه السلام) درباره علت وجوب روزه مى فرماید: «تا مردم
رنج گرسنگى و تشنگى را بچشند و به نیازمندى خود در آخرت پى ببرند و روزه
دار بر اثر گرسنگى و تشنگى خاشع، متواضع و فروتن، مأجور، طالب رضا و ثواب
خدا و عارف و صابر باشد و بدین سبب مستحق ثواب شود،... روزه موجب خوددارى
از شهوات است، نیز تا روزه در دنیا نصیحت گر آنان باشد و ایشان را در راه
انجام تکالیفشان رام و ورزیده کند و راهنماى آنان در رسیدن به اجر باشد و
به اندازه سختى، تشنگى و گرسنگى که نیازمندان و مستمندان در دنیا مى چشند
پى ببرند و در نتیجه، حقوقى که خداوند در دارایى هایشان واجب فرموده است،
به ایشان بپردازند... .» [22] شب قدر از شب هایى که برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن
خدا فرود مى آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین مى کنند [23] و
وجود این شب در این ماه مبارک نعمت و موهبتى الهى بر امت پیامبر گرامى
اسلام(صلى الله علیه وآله) است و مقدرات یک سال انسان ها (حیات، مرگ، رزق
و...) براساس لیاقت ها و زمینه هایى که خود آنها به وجود آورده اند تعیین
مى شود و انسان در چنین شبى با تفکر و تدبر مى تواند به خود آید و اعمال یک
سال خود را ارزیابى کند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را
براى خود رقم زند. [24] نظر به این که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده و تلاوت آیات آن
در این ماه فضیلت بسیارى دارد، در روایات اسلامى، از ماه رمضان به عنوان
بهار قرآن یاد شده است; چنان که حضرت امام باقر(علیه السلام)مى فرماید: «هر
چیزى بهارى دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.»
حضرت فاطمه(علیها السلام) مى فرماید: «خداوند روزه را براى استوارى اخلاص، واجب فرمود.» [13]
پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «روزه سپرى در برابر آتش است.» [15]
پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «روزه بگیرید تا سالم بمانید.»
باز مى فرماید: «معده خانه تمام دردها و امساک [روزه] بالاترین داروهاست.» [16]
حضرت امام باقر(علیه السلام) مى فرماید: «روزه و حج آرام بخش دلهاست.» [17]
حضرت على(علیه السلام) مى فرماید: «خداوند بندگان مؤمن خود را به وسیله
نمازها و زکات و حدیث در روزه دارى روزه هاى واجب [رمضان] براى آرام کردن
اعضا و جوارح آنان، خشوع دیدگانش و فروتنى جان هایشان و خضوع دلهایشان حفظ
مى کنند.» [18]
امروزه در علم پزشکى و از نظر بهداشت و تندرستى نیز در جاى خود ثابت شده که
روزه دارى تأثیرهاى فراوانى بر آرامش روح و روان و سلامتى جسم و بدن دارد،
دفع چربى هاى مزاحم، تنظیم فشار، قند خون، و... نمونه آن است. [19]
بنابراین، روزه مانع نفوذ شیطان هاى جنى و انسى شده و وسوسه هاى آنان را خنثى مى کند.
و... .
حضرت امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: «تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و
تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است.» [25]