ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است.

بایگانی

معرفی کتاب رضایت زناشویی

سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۳۶ ب.ظ


عنوان کتاب:رضایت زناشویی

نویسنده:عباس پسندیده

انتشارات:موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث


دکتر پسندیده در این کتاب با توجه به الگوی خاصی که از آیات و روایات مطرح کرده‌اند به بررسی موضوع زناشویی از نگاه دین اسلام پرداخته‌اند.

این کتاب از سه فصل اصلی ترغیب به ازدواج، عوامل پیشینیِ پایداری و رضامندی و عوامل پسینیِ پایداری و رضامندی تشکیل شده است.

در فصل ابتدایی کتاب، مسئله ازدواج و ترغیب به آن و در بخش بعدی کتاب، عوامل پیشینی رضامندی در زندگی زناشویی آمده است. در این بخش به‌دقت در امر انتخاب همسر و ویژگی‌های لازم برای انتخاب همسر اشاره می‌شود.

فصل انتهایی کتاب به بررسی عوامل پسینی پایداری و رضامندی زناشویی پرداخته است که مهم‌ترین محور د پایداری روابط از منظر اسلام، مودت و رحمت است، البته لازمه تحقق این مهم، تعامل سازنده‌ای است که در ادبیات روایات دینی ما از آن به‌عنوان حسن معاشرت برای مردان و حسن تبعل (شوهرداری نیکو) برای زنا یاد شده است.

در این بخش، موضوعات مختلفی ازجمله خوش‌اخلاقی، واکنش مناسب به‌خوبی و بدی همسر، الگوی تعامل مثبت با همسر و خانواده، واکنش مناسب در زمان حضور با غیبت همسر (مباحث مرتبط باخیانت زناشویی و راهکارهای ایمن‌سازی از آن آسیب) ارضای جنسی و مسائل مرتبط با آن، شادی و نشاط در خانواده، سازگاری و مدارا با همسر و الگوی مناسب اقتصادی خانواده مطرح‌شده است.

کتاب در فصول متنوع خود به برخی از مهمترین سؤالات در خصوص چگونگی ساختن یک خانواده موفق و شاداب پاسخ گفته است. برخی از مهمترین این سؤالات عبارتند از:

مهم‌ترین نکات و معیارها برای انتخاب همسر چیست؟

اسلام بر لزوم وجود مودّت و رحمت تأکید ورزیده است؛ تفاوت مودّت با محبّت و مودّت با رحمت در چیست؟

واکنش مناسب به خوبی‌ها و بدی‌های همسر چیست؟

چه کنیم تا مهارت درک کردن را به دست آوریم؟

مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید برای داشتن خانواده‌ای سعادتمند داشته باشیم چیست؟

چرا در رابطه زناشویی گاهی خیانت صورت می‌گیرد؟ ریشه‌های آن چیست؟ از چه طریق می‌توان از وقوعش جلوگیری کرد؟

مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده نشاط در خانواده چیست؟

مدارا در زندگی لازم است اما آیا حد و مرزی هم دارد؟ اگر بله، حد و مرزش چیست؟

کتاب مباحث بسیار مهم و ارزشمندی هم در خصوص اقتصاد خانواده دارد که بسیار کاربردی است. ضمن آنکه راهکارهایی ارزشمند برای چگونگی مواجه شدن درست با مشکلات و مصایب وارده بر خانواده ارائه شده است.

استفاده بسیار عالمانه نویسنده از منابع غنی دینی از آیات و روایات و تلفیق آن با یافته‌های علم روان‌شناسی روز، به همراه ذکر نمونه‌های متنوع از تاریخ و سیره معصومین و بزرگان مرتبط با مباحث کتاب، این اثر را به کتابی ارزشمند و مفید و کاربردی و جذاب برای کسانی که خواهان ساختن خانواده‌‌ای شاد و خوش‌بخت هستند تبدیل کرده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۰۹
کتابخانه دانش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی