ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

ســــــرای دانش

وبلاگ کتابخانه دانش تجرک

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است.

بایگانی

معرفی کتاب «زن وبازیابی هویت حقیقی»

يكشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۰۱ ب.ظ



مولف:سید علی خامنه ای

گرد آورنده:محسن کربلایی نظری

ناشر:انقلاب اسلامی


سخنان موجود در این کتاب که در چهار بخش تدوین شده است، گرچه در اقتضائات، شرایط و زمان‌های مختلف افاضه و ایراد شده است، اما از یک هماهنگی و ارتباط درونی و روحی واحد بهره‌مند است و در کنار آن این کلمات از زبان انسانی جاری است که با ره‌توشه دانش الهی در ثقلین و آگاهی به مسائل زمان و حوادث واقعه، وظیفه سنگین پاسخگویی به نیاز انسانی و هدایتگری را بر عهده دارد.

این کتاب در بخش نخستین خود با عنوان کلیات مباحث زن و خانواده در چهار فصل به ارائه محتوا به مخاطب خود پرداخته است. در فصل نخست مساله ضرورت پرداختن به موضوع زن مورد توجه قرار گرفته است که شامل ۶ گفتار بوده و در ادامه فصل دوم نیز با عنوان پیشینه تاریخی در چهار بخش به بررسی تاریخی جایگاه زنان در جامعه پرداخته است. سومین فصل از این کتاب نیز به موضوع زن در اسلام و تمدن اسلامی توجه کرد است که در چهار بخش جداگانه مورد توجه قرار گرفته است.

این بخش از کتاب در فصل چهارم از خود نیز به موضوع زن در غرب و تمدن مادی در چهار فصل به موضوع بررسی جایگاه و منزلت زن در غرب و تمدن مادی و نیز بررسی مشکلات زن در تمدن مادی پرداخته است.

این کتاب در بخش دوم به موضوع سیمای زن در بعد فردی پرداخته که در نخستین فصل از آن به بررسی الگوهای قرآنی اسلامی در این زمینه پرداخته و در فصل دوم نیز به معرفی و بررسی ویژگی‌های الگو در جامعه اسلامی پرداخته شده است که در ادامه به بررسی موضوع الگوهای منحط نیز در قالب فصلی جداگانه منتهی می‌شود.

وظایف زن در بعد فردی، برابری و تفاوت میان زن و مرد و عوامل انحطاط در زنان از دیگر موضوعاتی است که در فصول این بخش از کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

سیمای زن در بعد خانوادگی موضوع بخش سوم از این کتاب است که با بررسی موضوع خانواده در اسلام و فرهنگ اسلامی و نیز فرهنگ غربی به آن وارد شده و در ادامه به موضوع تشکیل و تقویت خانواده و نیز تزلزل آن، روش‌ها و شیوه‌های زندگی و خانواده و نیز وظایف نهادهای اجتماعی در این رابطه، رسالت و حقوق و وظایف زن در خانواده پرداخته است.

سیمای زن در بعد اجتماعی، عنوان چهارمین عنوان و آخرین بخش از این کتاب است که با بررسی جایگاه زن در جامعه آغاز و در ادامه با موضوع حضور اجتماعی زنان ادامه پیدا می‌کند.

تعامل انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با زنان، وظایف نهادها نسبت به زنان و نیزموضوع حجاب و فلسفه آن از دیگر موضوعاتی است که در فصل پایانی این کتاب مورد توجه قرار گرفته است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۴
کتابخانه دانش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی